İRAN’DA İTHALAT PROSEDÜRÜ
1) İran’da bir firma
ihracat ve ithalat yapmak istiyorsa mutlaka üyesi olduğu Ticaret Odası
aracılığı ile firması adına bir ‘Kart-ı Bazargani’ belgesine (İthalat-İhracat
Yetki Belgesi) sahip olmalıdır. Önceden, bu belgeye sahip olmayan İranlı
firmalar bu belgeye sahip firmalar üzerinden dış ticaret işlemini
gerçekleştirebilmekte idi. Ayrıca, söz konusu belgeye sahip olmak, tüm
kategorilerde yer alan ürünlerin ithalatını yapabilmek için yeterli idi. Ancak,
söz konusu düzenleme sonrasında artık ithalatçı firmanın, elindeki belge
aracılığı ile kuruluş sözleşmesinde yazan faaliyetlerle sınırlı olarak ithalat
yapması uygulamasına geçildi.
2) Yetki belgesi ile
birlikte yanına yapacağı ithalat işlemi ile alakalı proforma faturayı (ya da
sözleşme ve benzeri destekleyici bazı evraklar da olur) alan firma İran Sanayi,
Maden ve Ticaret Bakanlığı’nın (Ministry of Industry, Mine and Trade) online
sistemi üzerinden sipariş kaydını açtırır. Sipariş kaydı açma işlemine
“sab-te-sefareş” (kayıt) denir. İranlı ithalatçı sab-te-sefareş işlemi için
proforma ya da satış sözleşmesi üzerinde yazan ithalat tutarı üzerinden belli
bir oranda işlem komisyonu öder. İthalat işleminde ithalata konu ürüne, ürünün
teslim şekli ve taşıma türüne göre değişecek şekilde zorunlu sigortaları yaptırır.
3) 31.01.2018 tarihli
tebliğ ile artık İranlı ithalatçı firmalar G.Kore, Çin, Hindistan ve
Türkiye’den yapacakları ithalat işlemlerinde bankacılık sistemi dışında ödeme
yapamamaktadırlar. Bu bağlamda, İranlı ithalatçı firma para transferini yapacağı
bankasını sistem üzerinden seçmek zorundadır. Daha önce bu aşamada İranlı
ithalatçı firmanın önünde banka dışı ödeme seçeneği de mevcuttu. Ancak, kayıt
dışılığı ve kontrolsüz döviz giriş ve çıkışlarını önlemeye yönelik son
düzenleme sonrasında sadece banka sistemi içinde ödeme söz konusu
olabilmektedir. Bununla birlikte, “döviz büroları (sarraflar)” ile ödeme
seçeneği, yalnızca sarrafın söz konusu işlemi İran Merkez Bankası’nın
belirlediği İranlı bankalar üzerinden gerçekleştirmesi halinde mümkün olabilmektedir.
Ayrıca, ithalatçının ödemeyi, İran dışındaki bir bankadan yapmak istemesi
halinde ise online sistem üzerinde bu ödemeyi gösterebilmesi gerekmektedir.
4) Kayıt işlemi ve aracı
banka tespiti süreci tamamlandıktan sonra mal/hizmet ithalata hazır duruma
gelir. Sab-te-sefareş işlemi tamamlanan ve ödemesi İranlı bankalar üzerinden
yapılacak olan ithalatın bedeli, seçilen banka tarafından geçerli kurlar
üzerinden döviz tahsisi yapılması için Merkez Bankası sistemine girilir.
14.02.2018 tarihli karar çerçevesinde bankalar bu talebi 28.02.2018 tarihi
itibarı ile ABD Doları üzerinden yapamamaktadır ve İran Merkez Bankası
Sistemi’nden ABD Doları seçeneği kaldırılmıştır. Proforma fatura üzerinden ABD
Doları dışında bir döviz türünden hesap edilen tutar aracı banka kanalıyla
ödenir.
5) Banka, ithalat işlemi
ile ilgili gerekli tüm izin ve prosedürlere yönelik belgelerin de tamamlanmış
olması halinde malın bedelini transfer eder. İthalatçı firma, gümrük
beyannamesi ve aracı banka onayını gümrük işlemlerinin tamamlanmasını teminen
gümrük sürecini takip edecek yetkililere (gümrük muamelecisi) teslim eder.
6) Ürünün içeriği ve
nakliye türüne göre çeşitli gümrük harç ve vergiler ile birlikte diğer bazı
ücret ve harçlar ortaya çıkabilmektedir. Gümrük muamelecisi vergi, harç ve
ücretlerin ödemelerini dikkatli şekilde takip etmelidir. Tüm vergi ve ücretleri
ödenen mallar gümrük sahasında ithalatçı tarafından çekilir. Gelen ürün ile
evraklar arasında tutarsızlıkların tespit edildiği hallerde inceleme süreci
başlatıldığı için ürünler gümrük sahasında uzun süre tutulabilmektedir.
Gümrükten çekilen mallar ithalatçı tarafından beyan edilen yere götürülmelidir.
İthalatçının, gümrük evrakının bir nüshası olan ve “Yeşil Belge” olarak
adlandırılan belgeyi mutlaka edinmesi ve bir nüshasını, işlemin sistemdeki
kapamasının yapılabilmesini teminen üç ay içinde aracı bankaya vermesi
gerekmektedir.
§İhracat ve ithalat işleminin ‘Kart-ı
Bazargani’ belgesi sahibi firma tarafından yapılması gerektiğinden,
faturaların, gümrük belgelerinin ve sözleşmelerin düzenlenmesinde bu durumun
dikkate alınması.
§İşlemin, sadece proforma fatura değil
ithalatçı ile yapılacak ve tüm koşulları net olarak ortaya konacak bir sözleşme
çerçevesinde gerçekleştirilmesi.
§İran’da dış ticaretin kural ve kanunları
sıkça değiştiğinden ve uygulama sırasında gerek şeffaflık gerek önceden
hazırlık yapma gibi hususlarda eksiklikler bulunmasından dolayı, sözleşmelerde,
gümrük vergilerinin, ithalat prosedürlerinin, ithalata konu ürün ve/veya
miktarların değişmesi gibi hallerde ortaya çıkacak sorunların ithalatçı
tarafından çözülmesine yönelik hükümler bulundurulması.
§Ödemelerin sarraflar üzerinden
yapılabilmesinin ancak İran’daki bankacılık sistemi üzerinden mümkün
olabileceğinin hatırda tutulması.
§Sözleşmelerin, proforma ve asıl faturaların
ve ödemelerin ABD Doları dışında bir para birimi ile yapılması.
§Ödemenin yapılması ile
teslim şekli arasındaki ilişkiye dikkat edilmesi. (Türkiye’den İran’a yapılan
ihracatta teslim şeklinin genellikle fabrika kapısı olduğu, bu nedenle, nakliye
ve gümrükleme işlemlerinin İranlı ithalatçılar tarafından üstlenildiği gözlenmektedir).
Comments
Post a Comment